
Branża fitness wyjątkowo mocno odczuła skutki lockdownu. W 2020 roku spora część firm wycofała się z rynku, a praktycznie wszystkie podmioty odnotowały ogromne straty.
Najbardziej znanym przykładem upadłości był przypadek Fitness World – przedsiębiorstwa, które zamknęło 19 swoich siłowni w całej Polsce. Niestety, niepewna sytuacja epidemiczna i związane z nią obostrzenia wciąż zagrażają rentowności przedsiębiorstw.
Nic więc dziwnego, iż coraz większa ilość firm poszukuje dodatkowych źródeł finansowania, oszczędności i większej liczby klientów.
Walka o rekompensatę po lockdownie
29 maja 2021 nastąpiło ponowne otwarcie siłowni i klubów fitness. Dla wielu przedsiębiorstw jest to ostatnia szansa na utrzymanie działalności.
Oprócz innowacyjnych pomysłów, związanych m.in. z poszerzaniem zakresu świadczonych usług, przedsiębiorcy stawiają na sprawdzone rozwiązania, których głównym celem jest ograniczanie wydatków.
Płatny, krótki okre próbny
Chętnie implementowanym rozwiązaniem jest płatny okres próbny, który pozwala zrekompensować część kosztów prowadzenia biznesu. Klienci mają okazję wypróbować usługi, świadczone przez kluby, za niewielką opłatą (kilkanaście złotych za 3-4 dni okresu próbnego).
To rozwiązanie, które jest obecnie wdrażane na coraz większą skalę: z jednej strony siłownie w ten sposób prezentują swoją ofertę zainteresowanym, a z drugiej tworzy się okazja do zwiększenia przychodów.
Dodatkowa sprzedaż tam, gdzie to możliwe
Część placówek rezygnuje z prowadzenia sklepów wewnątrz siłowni, gdyż przychody uzyskiwane z marży są jedynie symboliczne i nie pozwalają na opłacenie pensji dodatkowych pracowników.
Alternatywą dla miejsc sprzedażowych są automaty vendingowe. Postawienie bezobsługowego automatu pozwala wygenerować dodatkowy przychód.
Asortyment dostępny w autmatach na siłowniach oraz w centrach fitness to najczęściej oferta zdrowych przekąsek, napojów izotonicznych, czy odżywe. Zapraszamy do zapoznania się z możliwościami vendingowymi dla branży fitness.
Sklep na miejscu
O ile tworzenie typowego sklepu sportowego nie jest dobrym pomysłem (z uwagi na dużą konkurencyjność sklepów wielkopowierzchniowych), coraz częściej stosowanym rozwiązaniem jest prowadzenie sprzedaży wszelkiego rodzaju akcesoriów treningowych, które często zdarza się zapomnieć osobom korzystającym z siłowni.
Asortyment jaki może być oferowany to przede wszystkim woda mineralna i napoje izotoniczne, akcesoria do treningu takie jak opaski do włosów, rękawiczki czy taśmy treningowe, a także żele pod prysznic.
Organizacja warsztatów oraz treningów dla grup
Działania te pozwalają z jednej strony zbudować większe zaangażowanie wśród klientów, z drugiej stanowić mogą dodatkowe źródło finansowania.

Aktywność fizyczna idzie w parze z dietetyką
Branża dietetyczna i fitness może sprawnie ze sobą współpracować, uzyskując pożądany efekt synergii. Chęć zdrowego odżywania się i trzymania regularnej diety coraz mocniej przebija się do świadomości klientów siłowni i klubów fitness.
Warto zatem sprawdzić, czy z usług dietetyka korzystaliby dotychczasowi uczestnicy zajęć sportowych. Można to zrobić przeprowadzając np. badanie ankietowe, czy wysyłając zapytania za pośrednictwem mediów społecznościowych.