Bez wody

Szacuje się, że człowiek składa się średnio w 60% z wody. W ciele nie istnieje ani jedna komórka, która mogłaby bez niej przetrwać. Od odpowiedniego nawodnienia organizmu zależy jego funkcjonowanie w ciągu dnia.

Problemy z koncentracją i zapamiętywaniem to jedne z objawów wskazujących na odwodnienie organizmu. Inne to spowolniony metabolizm i stopniowe odkładanie się tkanki tłuszczowej. W dłuższej zaś perspektywie brak higieny w omawianym zakresie sprzyja rozwojowi chorób starczych.

Dlaczego regularnie warto pić wodę?

Kluczowe znaczenie wody dla człowieka można zilustrować kilkoma faktami:

  • Mahatma Gandhi, mając 74 lata, przeżył 21 dni o zupełnym głodzie, pozwalając sobie jedynie na rzadkie łyki wody. 
  • Najdłuższy odnotowany okres przeżycia bez spożycia wody, to 18 dni.
  • Zostało przyjęte, iż najdłuższy czas, jaki można przeżyć bez spożywania wody, to okres jednego tygodnia, podczas gdy w praktyce ogranicza się on jedynie do 3-4 dni. Według profesora Randalla Packera (Uniwersytet Georga Washingtona) różnica wzięła się stąd, iż uogólnienie to zostało poczynione na podstawie obserwacji ludzi w końcowym stadium ich życia- a więc wówczas, gdy stopniowo przestaje się przyjmować pokarm i wodę.

Woda jest nieodłącznym elementem ludzkiego organizmu, stanowiąc około:

  • 75% masy mięśniowej 
  • 20-25% układu kostnego 
  • 10% włosów czy paznokci

Woda odpowiedzialna jest za nawilżanie stawów, regulację temperatury ciała oraz ma znamienny udział w procesie trawienia, wydalania i detoksykacji organizmu. Jak zostało już wspomniane, posiada też ogromny wpływ na poziom koncentracji i energii w ciągu dnia oraz na jakość snu.

Skutki niewystarczającego nawadniania organizmu dają też o sobie znać po latach w postaci chorób wieku starczego- np. trzęsące się ręce są skutkiem osłabionego układu nerwowego, który funkcjonuje lepiej w środowisku wodnym.

Odwodnienie może również prowadzić do obniżenia objętości krwi. Nadto, według pewnych badań, choćby niewielkie odwodnienie wskutek wysiłku fizycznego bądź ekspozycji na ciepło, może uszkodzić mózg.

Organizm traci średnio 2,5 litra wody dziennie, a dokonuje się to podczas wszystkich wykonywanych przez niego czynności – również tych fizjologicznych, takich jak oddychanie, pocenie się czy opróżnianie.

Zapotrzebowanie na wodę różni się w zależności od płci, trybu życia oraz warunków otoczenia. Istotne są również temperatura, w jakieś się przebywa oraz ekspozycja na promienie słoneczne.

Dlatego tak ważne jest nawadnianie organizmu w ciągu dnia. Jest to o tyle ułatwione, że dostęp do wody jest powszechny. Można ją nabyć, gdziekolwiek się przebywa, korzystając np. z wszechobecnych automatów sprzedających.

O szczegółach co do sposobu obliczenia zapotrzebowania swojego organizmu na wodę, będzie można przeczytać poniżej.

Pierwsze objawy odwodnienia

Niedobór wody objawia się w pierwszej kolejności spadkiem koncentracji i problemami z zapamiętywaniem. Wynika to z faktu, że mózg w 80% składa się z wody.

Nieprawidłowości w funkcjonowaniu ośrodkowego układu nerwowego przekładają się z kolei na nieprawidłowe funkcjonowanie całego organizmu, którym ten steruje.

Warto podkreślić, że odwodnienie może zaistnieć również w sytuacji, gdy nie odczuwa się jeszcze pragnienia.

W przypadku dzieci na odwodnienie mogą wskazywać objawy takie jak: 

  • suche usta i podniebienie 
  • rzadkie korzystanie z toalety lub czysta pielucha
  • brak apetytu 
  • brak energii
  • płacz bez pojawienia się łez
  • chrypka

Ile wody należy pić dziennie?

Najczęściej podaje się, że odpowiednia ilość spożywanej dziennie wody wynosi 1,5 litra. Jest to jednak uogólnienie. Właściwa ilość spożywanej wody powinna być oszacowana na podstawie założenia, że na każdy kilogram ciała powinno przypadać 30 ml wody.

Średnio większe będzie też zapotrzebowanie na wodę mężczyzn. Szacuje się bowiem, że kobieta powinna mieć w składzie ciała od 50 do 65% wody, podczas gdy mężczyzna 55-70%. Wynika to z faktu, iż zazwyczaj w ciele mężczyzn występuje większa powierzchnia mięśni.

Odmiennie sytuacja zarysowuje się, jeśli ktoś się odchudza. Wówczas ilość spożywanej dziennie wody powinna wynosić 40 ml na kilogram ciała. Wynika to stąd, że 75% mięśni, to woda. W ruchu uczestniczy też układ kostny, składający się w 20-25% z wody.

Dlatego tak konieczne jest nawadnianie organizmu przed treningami. Przekłada się to też bezpośrednio na rezultaty podejmowanych ćwiczeń. Od jakości pracy mięśnia zależy bowiem tempo spalania kalorii. Jeśli organizm jest nienawodniony- metabolizm spada.

Więcej wody powinno się również spożywać, gdy ogranicza się dietę do produktów suchych, aniżeli wtedy, gdy obfituje ona w warzywa i owoce.

Podsumowując

Niedobór wody w organizmie przyczynia się do:

  • szybszego starzenia się 
  • szybszego przybierania na wadze
  • zapadania na choroby wieku starczego 
  • gorszego samopoczucia

Higiena naszego organizmu wymaga dbania o jego elementarne mechanizmy. Odpowiednie nawodnienie jest zaś bazą dla jego prawidłowego funkcjonowania.

Wszelkie inne, niejednokrotnie kosztowne zabiegi, mające zadbać o nasze zdrowie i wygląd, nie przyniosą pożądanego efektu, jeśli o tym zapomnimy.